tr?id=287571818558943&ev=PageView &noscript=1
AdobeStock 241636806 1 1200x801 - Oferujemy usługi dietetyczne

Oferujemy usługi dietetyczne

Najlepiej można pomóc osobie, którą rozumiemy

Odżywianie każdego z nas kształtowało się przez lata. Każdy z nas lubi swoje odżywianie. Chociaż niejednokrotnie o tym nie mówimy, to jednak każdy wie, że jedzenie daje mu najwięcej przyjemności w życiu. Jednak u wielu osób odżywianie się wiąże się z rozterkami. Wszak od jedzenia się tyje. Czasem nie możemy się powstrzymać od zjedzenia czegoś, co uważamy za niezdrowe. Dla wielu osób jedzenie jest intymnością. Nie chcą mówić, co jedzą i ile jedzą. Nie chcą, by im coś nakazywano czy do czegoś nakłaniano. Chcą czuć się wolni w jedzeniu. Szanujemy to. Dietetyk, który szanuje ludzi nigdy nikogo do niczego nie nakłania. Nie motywuje. Nie naciska. Zero nachalności. Wie, że człowiek sam wybiera to, co uważa za najlepsze dla siebie. Podsuwamy mu propozycje, które są dla niego najlepsze. Uzbrajamy w wiedzę, co ułatwiają analizy prezentowane przez Program DrDietman, pozwalającą na dokonywanie optymalnych wyborów. A jeśli danej propozycji zmiany w jedzeniu nie przyjmuje, to jest to nasza wina, a nie jego. Szuka dalej. Jest pomysłowy i cierpliwy w poszukiwaniu propozycji coraz to lepszych i lepszych.

Ważne spostrzeżenie

Każdy widzi, że jest wiele osób, które nie zastanawiają się, co zjeść. Sięgają zawsze po to, na co mają ochotę. Okazuje się, że odżywiają się zdrowo. Utrzymują szczupłą sylwetkę. Analizy medyczne potwierdzają, że mają się dobrze. Jedzenie jest dla nich wielką przyjemnością. Nie zakłócają jej obawy, że jedzą coś, co im szkodzi lub sprzyja tyciu. Dlaczego tak się dzieje? Otóż osoby te mają prawidłowo uregulowane odżywianie. Ich naturalne sygnały płynące z organizmu, w postaci odczuwania apetytu, głodu i sytości pozwalają im na dobór odpowiedniego pożywienia, w tym jego ilości. Dlatego właśnie mogą jeść to, co chcą i tyle, na ile mają ochotę.

Czy każdy może mieć dobrze uregulowane odżywianie?

Nasuwa się pytanie. Czy każdej osobie można tak uregulować odżywianie, żeby mogła jeść to, co chce i przy tym odżywiać się zdrowo, odzyskując i utrzymując szczupłą sylwetkę. Okazuje się, że można dobrze uregulować odżywianie każdej osobie, bez względu na to, jakie ma geny. Także tej, która ma duże problemy z nadwagą. Nawet tej, która wiele razy walczyła ze swoimi nadmiarowymi kilogramami i przegrała, więc dała sobie spokój. Można też uregulować odżywianie osobie z określoną dysfunkcją organizmu skutkująca na przykład cukrzycą, przy czym dysfunkcję tą trzeba uwzględniać.

Istota poczucia apetytu, głodu i sytości

Spróbujmy udzielić odpowiedź na pytanie, jak powstają naturalne odczucia organizmu związane z jedzeniem czyli apetyt, głód i sytość. Czyli jak to się stało, że nasze odczuwanie apetytu, głodu i sytości oraz nasze nawyki i upodobanie żywieniowe są takie, jakie są? Apetyt, głód i sytość oraz nawyki i upodobanie żywieniowe są reakcją organizmu na jego odżywianie. Zatem, jeśli dana osoba odżywiała się prawidłowo wykształtowały się u niej korzystnie uregulowane odczuwanie apetytu, głodu i sytości. Jeśli jednak dana osoba odżywiała się nieprawidłowo, wypracowała sobie niekorzystne odczuwanie apetytu, głodu i sytości oraz szkodliwe nawyki i upodobania żywieniowe. Wniosek stąd oczywisty. Żeby poprawić uregulowanie odczuwania apetytu, głodu i sytości oraz nawyki i upodobania żywieniowe należy zmienić odżywianie na korzystniejsze. Zatem osoba, która chce korzystać ze swoich naturalnych odczuć apetytu, głodu i sytości i dzięki nim odżywiać się prawidłowo, musi zmienić swoje odżywianie na prawidłowe i takim właśnie odżywianiem spowodować, że wykształtują się u niej sygnały organizmu sprzyjające dobremu odżywianiu.

Oto wielka tajemnica poprawiania odżywiania

Odczuwanie apetytu, głodu i sytości oraz nawyki i upodobania żywieniowe mogą zostać zmienione tylko poprzez wprowadzenie zmian w odżywianiu. Zmiana w jedzeniu będzie skuteczna, jeśli dana osoba sama będzie chciała jej dokonać, bo sama uzna, że zmiana ta jest dobra oraz jest bardzo przyjemna i zwiększa przyjemność jedzenia.

Jak to się robi?

Dana osoba rozpoczyna poprawianie odżywiania od spisania swojego tygodniowego menu i przesłania tego spisu dietetykowi. Wpisuje on je do Programu DrDietman. Dzięki otrzymanym analizom dietetyk oraz dana osoba będą wiedzieli, co w odżywianiu kwalifikuje się do zmiany. Pojawi się kierunek, do którego należy zmierzać.

Plan posiłków

Kolejnym krokiem jest ustalenie z daną osobą dziennego planu posiłków. Zwykle powinno być ich trzy lub cztery, spożywane codziennie o tej samej porze, a przerwy pomiędzy posiłkami powinny być w miarą podobne. Plan ten powinien uwzględnić tryb życia danej osoby i być dla niej wygodny. Należy też ustalić średnią dzienną kaloryczność pożywienia wynikającą z otrzymanego menu. Dzieląc ją przez ilość posiłków spożywanych każdego dnia można ustalić zalecaną kaloryczność danego posiłku. Należy wtedy zaproponować danej osobie, żeby starała się spożywać posiłki według ustalonego planu i każdy o podobnej kaloryczności. Nie trzeba w tym celu ważyć porcji czy liczyć kalorii. Wystarczy, że dana osoba będzie dobierała swoje posiłki na wyczucie.

Największa zmiana

Podjęcie odżywiania się według ustalonego planu posiłku zwykle jest najdalej idącą proponowaną zmianą dotychczasowego odżywiania. Jest ona jednak łatwa do zaakceptowania i wprowadzenia, ponieważ jest zgodna z potrzebami organizmu. Wynikająca z niej regularność odżywiania sprawi, że głód zacznie się pojawiać w porze posiłków i nie występuje pomiędzy nimi. Zaczyna być postrzegany jako odczucie korzystne, bo nie dokucza pomiędzy posiłkami, lecz w odpowiednim czasie o nich przypomina. Wspomaga przyjemność jedzenia, bo często słyszymy – czuję głód więc z przyjemnością coś przekąszę.

Wiele razy to samo

Po czterech tygodniach dana osoba powinna spisać swoje menu z ostatniego tygodnia i przesłać ten spis dietetykowi. Należy je wtedy wpisać do Programu DrDietman. Zwykle okazuje się, że dobrane na wyczucie porcje nie są jeszcze odpowiedniej wielkości. Dietetyk powinien je ocenić i przedstawić uwagi odrębnie dla każdego posiłku. Powinien wskazać co należy w nim zmienić, czyli spożycie jakiego składnika zwiększyć lub zmniejszyć, żeby posiłki miały odpowiednią kaloryczność. Zwykle dana osoba je uwzględnia, bo ma świadomość, że jej dotychczasowe decyzje żywieniowe były przypadkowe. Opisane czynności należy powtarzać, co miesiąc, przez okrągły rok. Kaloryczność posiłków dobieranych na wyczucie będzie w coraz większym stopniu zbliżała się do pożądanej. U danej osoby wzrośnie wyczucie dobrze dobranej porcji, bo wszystkie zostaną zapamiętane w oczach.  

Ujarzmienie odczuwania sytości

Spożywanie porcji podobnej wielkości spowoduje dostosowanie się do nich objętości żołądka. Stąd w związku ze zbliżaniem się do spożycia w całości danego posiłku, żołądek zacznie wykazywać napełnienie, co będzie odczytywane jako sytość. Chęć kontynuowania jedzenia ustanie. Nie wróci po częściowym opróżnieniu się żołądka, bo pojawią się sygnały z podwzgórza. U danej osoby powstanie wrażenie, że skoro je do syta, to znaczy, iż może jeść tyle, ile chce. Będzie to dla niej przyjemne.

Odchudzanie z przyjemnością

Przyjemność poprawiania odżywiania zostaje także zachowana w razie potrzeby odchudzania. Pojawi się wtedy konieczność obniżania dziennej kaloryczności pożywienia. Nie może to być działanie restrykcyjne. Rozpocząć należy od zaproponowania jej obniżenia o 50 – 100 kcal. Będzie to nieomal niezauważalne. Jednak spowoduje, że masa ciała powinna się zmniejszać. Jak chudnięcie ustanie należy proponować kolejne ponawianie obniżenia kaloryczności do czasu, gdy dana osoba, za sprawą homeostazy, osiągnie i będzie utrzymywała optymalną masę ciała.

Uwaga na węglowodany

Wiadomo, że duże i nierównomierne zasilanie organizmu glukozą powoduje ograniczanie spalania tłuszczów. Stąd osobom ze skłonnością do nadwagi warto zalecać ograniczanie spożycia węglowodanów, dążąc nawet do wskaźnika podawanego przez PTD (Polskie Towarzystwo Diabetologiczne) czyli czerpania z węglowodanów jedynie 45 % energii. Ograniczanie spożycia węglowodanów, zwłaszcza o wysokim IG powinno być zalecane osobom z cukrzycą lub dotkniętych insulinoopornością.

Ważny jest dobry bilans

Kolejne zmiany zalecane przez dietetyka powinny zmierzać do poprawienia zrównoważenia odżywiania. Organizm dobrze zaopatrywany we wszystkie potrzebne składniki odżywcze trafnie wskazuje apetytem produkty, zawierające te, które aktualnie są najbardziej potrzebne. Wskazania te są optymalne u osób odżywiających się regularnie, bo w tym przypadku nie jest on kierowany na produkty zawierające głównie energię.

Sukces wieńczy dzieło

Dana osoba będzie zauważać, że odżywia się coraz lepiej. Sprzyja temu synergiczne działanie odpowiednio uregulowanego poczucia apetytu, głodu i sytości, wiedza o odżywianiu czerpana z analiz prezentowanych przez Program DrDietman i z porad dietetyka, a także nowe korzystne nawyki i upodobania żywieniowe, które się będą na bieżąco kształtowały. Każdy sam zauważy, że nie musi więcej uważać na to, co je. Dotrze do niego, że może zawsze z przyjemnością sięgać po to, na co przyszła chęć, delektować się ulubionym smakiem oraz jeść do odczuwania błogiej sytości. Okaże się, że takie swobodne i naturalne odżywianie się daje z jedzenia możliwie najwięcej zdrowia i możliwie najwięcej radości oraz sprzyja odzyskaniu i utrzymywaniu szczupłej sylwetki.

Jeśli chcesz skorzystać z usług dietetyka, który Cię zrozumie, skontaktuj się z Vivianą Cieślak-Stanley 👉 viviana.cieslak-stanley@jedzdobrze.pl