tr?id=287571818558943&ev=PageView &noscript=1
vegetables 3359815 1920 1200x675 - Kiedy nasze odżywianie jest prawidłowe?

Zobacz video

Kiedy nasze odżywianie jest prawidłowe?

Prawdopodobnie każdy z nas zna osoby, które jedzą dobrze. Poznajemy je po tym, że w ogóle się nie zastanawiają kiedy jeść, ile jeść, co jeść. I dlaczego należy jeść akurat to, a nie co innego. Jedzą wtedy, kiedy czują głód. Dążą do jego zaspokojenia. Zawsze sięgają po to, na co właśnie mają ochotę. Kończą posiłek jak poczują się nasyceni. Należą do osób szczupłych i stosunkowo zdrowych. Jedzenie jest dla nich przyjemnością. One odruchowo kierują się sygnałami płynącymi z ich organizmu. Czyli odczuwaniem apetytu, głodu i sytości. Korzystają też z dobrych nawyków i upodobań żywieniowych. Dlatego ich wybory żywieniowe są możliwie najkorzystniejsze. Bo przecież to właśnie ich organizm sam wie najlepiej, czego potrzebuje.

Jak na razie nauka nie podała lepszego sposobu dobierania sobie pożywienia, niż kierowanie się apetytem. 

Po czym poznać osoby, które nie jedzą dobrze?

Są osoby, które nie jedzą dobrze. Jadają coś innego, niż podpowiada im organizm. Nie słuchają go, wręcz ignorują. W zamian starają się jadać to, o czym słyszeli, że jest zdrowe. Myślą, że trzeba zaprzestać jadania produktów uznawanych za niezdrowe. W sprawie odżywiania się mają w głowie mentlik. Wręcz utracili zdolność odruchowego posługiwania się sygnałami płynącymi z organizmu. Jednak osoby te nie zawsze same to spowodowały.

Bywa, że utrata odruchu posługiwania się apetytem powstała, ponieważ dana osoba musiała jeść co innego, niż wskazywał apetyt.

Kiedy mama karmi

Zwykle o odżywianiu młodego człowieka nie decyduje on sam, lecz jego mama. Są mamy, które wiedzą, że dziecko powinno nie tylko otrzymywać z jedzenia wszystko czego potrzebuje dla odpowiedniego rozwoju. Wiedzą też, że dziecko musi mieć prawo wyboru pożywienia. Inaczej nie wykształtuje sobie odruchu dobierania pożywienia według apetytu. Są jednak takie mamy, które uważają, że same wiedzą najlepiej, co jest mu potrzebne ich dziecku. Narzucają mu określone posiłki. Nie dają mu wyboru. To niby jak ma u nich powstać odruch kierowania się apetytem. Odruch ten może nie powstać, jeśli cała rodzina wspólnie spożywa taki sam posiłek. Dla jednych może on być zgodny z apetytem, a dla innych niezgodny. Podobnie rzecz się ma, jeśli korzystamy ze stołówki, w której jest serwowane dla wszystkich jedno i to samo danie.

Co kiedy jestem na określonej diecie?

Stosowanie specjalnej diety siłą rzeczy wiąże się z jedzeniem niezgodnym z apetytem. Dlatego, jeśli już dana osoba decyduje się na określoną dietę, powinna skorzystać ze wsparcia dobrego dietetyka. Takiego, który po zakończeniu danej diety potrafi przywrócić odruch dobierania sobie pożywienia według apetytu.

Bez przejścia na odżywianie zgodne z apetytem, nawet najlepsze efekty diety ulegają zniweczeniu.

Niezgodnie z apetytem odżywiają się osoby korzystające z tzw. diet pudełkowych. Jednak dieta pudełkowa może być korzystna. Dotyczy to zwłaszcza osób, które wcześniej odżywiały się fatalnie. Dla nich dieta pudełkowa, może być sposobem na poprawienie odżywianie. Jednak z diety pudełkowej trudno się wychodzi.   

Są osoby, które nie korzystają z sygnałów płynących z organizmu. Wyrobiły u siebie sobie zdolność tłumienia głodu. Uważają, że od jedzenia się tyje. A przecież tyje się nie tyle od jedzenia, co od odżywiania się niezgodnego z potrzebami organizmu.

Przeszkody w prawidłowym odczuwaniu apetytu

Dawniej przeszkodą w prawidłowym odżywianiu był brak żywności. Obecnie mamy jej pod dostatkiem. Jednak spożywanie nowych, nieznanych dawniej produktów zawierających węglowodany szybkowchłanialne okazało się zdradliwe. U wielu osób doprowadziło do zniekształcenia poczucia apetytu. Pod wpływem głodu przychodzi on na produkty zapewniające szybką dostawę energii. Jest na tyle silny, że przysłania apetyt na produkty bogate w wiele potrzebnych składników odżywczych. Są osoby, które nieświadomie dopuściły do nadmiernego powiększania objętości swojego żołądka. Zwykle nie zdają sobie sprawy z tego, że upośledziły umiejętność korzystania z odczuwania sytości. A przecież to właśnie ono powinno zapobiegać przed przejadaniem się.

Warto wiedzieć, że utrata odruchu dobierania sobie pożywienia zgodnego z potrzebami organizmu czy umiejętności korzystania z sygnałów organizmu, nie jest bezpowrotna. I o tym, jak można ten odruch odzyskać wiedzą dietetycy z portalu Jedz dobrze.

Autor niniejszego artykułu, Zbigniew Młynarski, jest autorem książki „Jedz dobrze i nie tyj”. Więcej o niej można przeczytać tu 👉 https://mlynarski.pl/dlaczego-napisalem-te-ksiazke/

❗ Zobacz nasze inne wpisy: