tr?id=287571818558943&ev=PageView &noscript=1
Bulion

Zobacz video

Dieta bulionowa – czy na pewno warto stosować❓

Dieta bulionowa, stała się ostatnio dość popularna dlatego że jest stosowana przez niektóre gwiazdy Hollywood. Częstym powodem rozpoczęcia stosowania tej diety przez celebrytów jest to, że kolagen zawarty w  bulionie kostnym  poprawia stan skóry, która tym samym staje się bardziej jędrna. Co pozytywnie wpływa na ich wizerunek. Na rynku wydawniczym ukazała się nawet książka opisująca tę dietę pt. „dieta bulionowa”. Jej autorką jest Kellyann Petrucci, konsultantka ds. żywienia i lekarz naturopatii. Według autorki na tej diecie można stracić około 7kg w 3 tygodnie trwania diety, oraz 10 cm w talii, a także pozbyć się zmarszczek. Ogólnie rzecz ujmując dieta bulionowa to połączenie koncepcji diety niskowęglowodanowej, diety paleo oraz picie bulionów. Jest to 3 tygodniowy plan żywieniowy, który ma przyczynić się do  odmłodzenia skóry, oczyszczenia organizmu oraz utraty  masy ciała.

Schemat diety bulionowej

Dieta jak już wcześniej napisałam trwa 21 dni. Tygodniowy schemat obejmuje 5 dni opartych na 3 posiłkach i 2 porcjach bulionu oraz 2 dniach, w których pijemy wyłącznie wywar – 6 szklanek dziennie lub 5 szklanek + 1 posiłek. Co istotne dni bardziej restrykcyjnych nie wolno stosować dzień po dniu. W skali tygodnia przez pięć dni spożywamy posiłki bogate w białko i produkty niskowęglowodanowe, pozbawione skrobi warzywa, zdrowe tłuszcze i tytułowy bulion, zaś przez dwa dni pościmy ograniczając się wyłącznie do picia bulionu, wody i herbaty. Liczenie kalorii nie jest wymagane, ale zabrania się spożywania jakichkolwiek posiłków po godzinie 19.00. 

W diecie bulionowej spożywa się esencjonalne wywary z kości i mięs, ale także ze świeżych warzyw, które są używane w ogromnych ilościach. Bulion, który jest podstawą tej diety powinien być gotowany przez kilka, a nawet kilkanaście godzin, dzięki temu wydobędziemy  więcej kolagenu z kości. Im bardziej galaretowaty bulion, tym większa jego wartość odżywcza. Bulion warto gotować w większych ilościach, od razu na kilka dni a po wystudzeniu przechowywać w lodówce. 

Jakość bulionu i jego korzyści zdrowotne mają zależeć od procesu przygotowania oraz surowców użytych do jego przygotowania. Autorka diety poleca wykorzystanie przede wszystkim szyjek, nóżek, kurzych łapek,  oraz kości, które są bogate w tkankę chrzęstną. Powinny one również być dobrej jakości i  pochodzić z ekologicznej hodowli.

Produkty zalecane i niezalecane w diecie bulionowej

Produkty zalecane w diecie 👇

  • chuda wołowina i wieprzowina
  • drób
  • chude ryby 
  • jaja
  • warzywa, które nie zawierają skrobi (np. kapusta, brokuł, kalafior, jarmuż, sałata, ogórek, pomidor, kalarepa, papryka, cykoria, cukinia, seler naciowy, cebula, czosnek, rzepa, szparagi, szpinak, rukola, pietruszka, rzodkiewka i por);
  • owoce takie jak: jabłka, owoce jagodowe, melon, cytrusy, kiwi, granaty
  • dobrej jakości tłuszcze jak oliwa z oliwek czy awokado
  • inne produkty: olej kokosowy, orzechy, pestki, zioła, przyprawy, ocet jabłkowy, kawa (bez mleka i cukru), mąka kokosowa oraz migdałowa, a także sól.

Codziennym elementem tej diety jest picie bulionu. Dozwolone są woda i herbata ziołowa, które „mają pomóc oszukać głód”. 

Produkty niewskazane 👇

  • wszystkie zboża – pszenica, jęczmień, żyto, owies a nawet zboża bezglutenowe np. komosa;
  • cukier
  • syropy
  • miód
  • słodycze
  • napoje gazowane
  • alkohol
  • mleko i produkty mleczne
  • produkty wysoko przetworzone
  • warzywa skrobiowe i strączkowe
  • większość owoców
  • orzeszki ziemne
  • tłuszcze roślinne takie jak margaryna i oleje. 

Przeciwwskazania do stosowania diety bulionowej

Diety bulionowej nie powinny stosować kobiety w ciąży, dzieci, sportowcy, a także ci, którzy cierpią np. na: nadciśnienie tętnicze, czy dnę moczanową. Dieta ta nie jest odpowiednia dla wegetarian ponieważ zawiera dużą  zawartość białka zwierzęcego i wyklucza warzywa strączkowe. 

Efekty stosowania diety bulionowej

Jednym z efektów diety bulionowej jest zmniejszenie stanu zapalnego organizmu ponieważ przy redukcji nadmiernej tkanki tłuszczowej stan zapalny zmniejsza się.  Warto wspomnieć że przy  nadmiernej ilości tkanki tłuszczowej wydzielają się cytokiny prozapalne. Do tego zwiększona ilość warzyw i kwasów tłuszczowych nienasyconych (zwłaszcza omega 3) w diecie  zwalcza wolne rodniki i zmniejsza procesy zapalne. 

O pozytywnym wpływie bulionu

Aminokwasy, takie jak glicyna, prolina i arginina, które znajdują się w bulionie kostnym, także mają działanie przeciwzapalne. Te aminokwasy wspierają także zdrowie  stawów, ścięgien, więzadeł, i kości ponieważ biorą udział w produkcji kolagenu. Kolagen jest głównym białkiem tkanki łącznej, który zapewnia odpowiednie napięcie, elastyczność, oraz sprężystość skóry. Składa się  z aminokwasów, głównie glicyny oraz proliny, a także hydroksyproliny i hydroksylizyny. Kolagen zapewnia także  lepsze wchłanianie składników mineralnych i zwiększa gęstość kości. Białko to jest odpowiedzialne za produkcję mazi stawowej i stan chrząstki. Przyspiesza regenerację zmienionych chorobowo tkanek i ogranicza  aktywność enzymów odpowiedzialnych za wywoływanie stanu zapalnego i bólów reumatycznych. 

W pewnym badaniu stwierdzono,  że stężenia aminokwasów w bulionie kostnym  były znacznie niższe dla hydroksyproliny, glicyny i proliny ( p = 0,003) oraz hydroksylizyny, leucyny i lizyny ( p= 0,004) niż te dostarczane (20 g) z suplementów kolagenowych ( p > 0,05). Niemniej nie oznacza to rezygnacji z włączenia do diety bulionu kostnego ponieważ ma on wiele korzyści zdrowotnych. Niestety nie ma co liczyć na to że po 21 dniach diety  bulionowej pozbędziemy się zmarszczek. Aminokwasy obecne w bulionie poprzez łagodzenie stanów zapalnych w jelitach i usprawnianie procesu trawienia, wywierają również znaczący wpływ na odporność.

Dieta bulionowa redukuje też poziom glukozy we krwi – poprzez  wykluczenie z diety węglowodanów prostych obniżamy ryzyko rozwoju cukrzycy.  Wywar z kości szczególnie ten długo gotowany dzięki  obecności kolagenu może przyczyniać się do poprawy stanu  układu pokarmowego, przynosząc ulgę w takich schorzeniach jak choroba wrzodowa czy stany zapalne jelit oraz wpływać korzystnie na stawy. Kolagen uwalniający się z gotowanych kości odpowiedzialny jest za wzmacnianie kości i chrząstek. Wiele źródeł wskazuje  pozytywny wpływ  bulionu na funkcjonowanie stawów.

Bulion może mieć  korzystny wpływ u osób z chorobą zwyrodnieniowa i reumatoidalnym zapaleniem stawów.

Czy warto stosować dietę bulionową?

Dieta bulionowa wymaga spożywania jedynie określonych produktów dlatego nie będzie właściwa dla osób które chcą odżywiać się w sposób zbilansowany i urozmaicony. U większości osób otyłych dieta bulionowa powinna faktycznie po trzech tygodniach przynieść spadek masy ciała. Z tymże po tej diecie zapewne wrócimy do starych nawyków i upodobań żywieniowych, co może przyczynić się do ponownego przyrostu masy ciała. Po okresie stosowania tej diety owszem skóra może stać się bardziej jędrna, ale powrót do starych nawyków żywieniowych, np. częstego spożywania produktów wysokoprzetworzonych może spowodować pogorszenie jakości cery. Minusem tej diety może być  także to ze bulion wymaga długiego nawet kilkunastogodzinnego gotowania. 

Dieta bulionowa jest restrykcyjna, i nie uczy zdrowych nawyków żywieniowych. Przykładowo zbyt mała ilość błonnika w diecie z  powodu eliminacji produktów zbożowych i wykluczenie większości owoców  może prowadzić do zaparć. Dieta bulionowa jest ponad to dietą niskokaloryczną (zwłaszcza w dniach tylko “bulionowych”) i może sprzyjać zmęczeniu i braku sił w ciągu dnia. Etap diety  w którym przez 2 dni w ciągu tygodnia pijemy tylko bulion to już  głodówka.  Przy tak dużych restrykcjach utrata kilogramów jest naturalna, jednak po jej zakończeniu szybko możemy zauważyć tzw. „efekt jo-jo”. Bardziej korzystna będzie zbilansowana i urozmaicona dieta z włączeniem bulionu kostnego który  będzie miał korzystny wpływ na stawy i kości. 

Podobne korzyści jak utratę masy ciała możemy osiągnąć stosując dietę zbilansowaną i  urozmaiconą. Zgodną z potrzebami organizmu. Owszem należy jeść mniej, by schudnąć. Ale nie powinno się znacznie obniżać ilości kalorii w ciągu dnia. Bo jak mawiał Monteskiusz „ zdrowie utrzymane za pomocą restrykcyjnej diety to przykra choroba”. Najlepsza dieta jest wtedy kiedy nie liczysz dni do jej zakończenia, kiedy nie musisz odmawiać sobie wielu produktów korzystnych dla twojego organizmu  a zamiast tego możesz jeść z przyjemnością to na co masz ochotę, gdy wiesz że to sprzyja chudnięciu. 

❗ Zobacz nasze inne wpisy: