Magnez znaczy życie

Magnez (Mg) jest pierwiastkiem życia. Jest wszędzie tam, gdzie jest życie. Odgrywa bardzo ważną rolę zarówno w budowie ludzkiego ciała (wraz z wapniem i fosforem buduje kości), jak i w regulacji jego funkcjonowania. Reguluje pracę nerwów, jest czynnikiem antystresowym i pomaga w leczeniu depresji. Aktywuje pracę systemu unerwiającego serce i ma wpływ na sterowanie jego pracą. Przeciwdziała miażdżycy oraz zapobiega zawałom i arytmii serca. Uczestniczy w przemianach tłuszczów i węglowodanów oraz syntezie i degradacji DNA. Dobrymi źródłami magnezu są liściaste rośliny zielone (magnez jest składnikiem chlorofilu, czyli zielonego barwnika roślin), rośliny strączkowe, nieoczyszczone ziarna zbóż i orzechy. Mięso i mleko są produktami zawierającymi średnie ilości tego pierwiastka. Ważnymi źródłami magnezu mogą być woda mineralna i tzw. twarda woda. Na niedobór magnezu są narażeni wszyscy, którzy wykonują znaczny wysiłek fizyczny, starsi ludzie spożywający niskokaloryczne posiłki, cukrzycy lub osoby nadużywające alkoholu. Na wchłanianie magnezu wpływa wiele czynników dietetycznych. Przyswajanie magnezu zwiększają: białka, laktoza, nienasycone kwasy tłuszczowe, witamina B6 oraz witamina D. Duża zawartość w pożywieniu nasyconych kwasów tłuszczowych zmniejsza jego wchłanianie, ponieważ tworzą się niewchłanialne mydła magnezowe. Podobne działanie ma większa ilość fosforu, wapnia i błonnika. Inne czynniki zmniejszające przyswajalność magnezu to fityniany, szczawiany, środki konserwujące dodawane do żywności i stosowane przy uprawie roślin pestycydy.

Przyswajanie magnezu zwiększają: białka, laktoza, nienasycone kwasy tłuszczowe, witamina B6 oraz witamina D

Za dużo magnezu

Jeśli przez długi czas w pożywieniu było za dużo magnezu, mogą wystąpić nudności i wymioty, a nawet biegunka

Za mało magnezu

Jeśli przez długi czas w pożywieniu było za mało magnezu, mogą pojawić się stany depresyjne i apatia, a także osłabienie i drżenie mięśni, zmniejszona koordynacja ruchu, a także gorsza praca serca.

Fragment z przygotowywanej do druku książki Zbigniewa Młynarskiego „Jedz dobrze i nie tyj”

Dodaj komentarz