Witamina D – budulec kości i zębów

Skóra wytwórnią witaminy

Witamina D przede wszystkim zapewnia prawidłowy wzrost i budowę kości. Człowiek ma własną jej wytwórnię, którą jest skóra, o ile pada na nią światło słoneczne. Witamina D to grupa związków rozpuszczalnych w tłuszczach i łącznie z nimi wchłanianych. Uczestniczy w budowie kości i zębów oraz zapobiega ich zniekształceniom i osteoporozie. Wpływa na stan nerwów i mięśni oraz pomaga utrzymać dobry słuch. Wspomaga układ odporności immunologicznej. Dobrymi źródłami witaminy D są: wątroba zwierzęca, tran, ryby, a także tłuste mleko i żółtko jaja. Objawy niedoboru witaminy D mogą wystąpić u osób stosujących dietę beztłuszczową. Na jej niedobór są też narażeni ludzie z chorobami przewodu pokarmowego, np. niewydolnością wątroby (brak żółci do trawienia tłuszczów pokarmowych) i zespołami złego wchłaniania.

Dobrymi źródłami witaminy D są: wątroba zwierzęca, tran, ryby, a także tłuste mleko i żółtko jaja

Za dużo witaminy D

Jeśli przez długi czas w pożywieniu było za dużo witaminy D, nie powoduje to objawów toksycznych. Ryzyko przedawkowania występuje jedynie w przypadku spożywania preparatów farmakologicznych i objawiać się może m.in. utratą łaknienia, nudnościami, bólami brzucha, zawrotami głowy, ogólnym osłabieniem, wzrostem ciśnienia krwi, zaburzeniami świadomości, a nawet śpiączką. U zwierząt podawanie nadmiernej dawki witaminy D powoduje wzrost ilości wolnych rodników w tkankach.

Za mało witaminy D

Jeśli przez długi czas w pożywieniu było za mało witaminy D, może to powodować, zwłaszcza u dzieci, zaburzenia czucia smaku, krzywicę, zniekształcenie, ból i kruchliwość kości, osłabienie mięśni, nadmierną podatność na infekcje oraz opóźnienie procesu wyrzynania się zębów. Niedobór witaminy D u dorosłych prowadzi do osteoporozy, kruchości kości, bólów kręgosłupa, żeber, miednicy, osłabienie mięśni, a u kobiet w ciąży rozmiękczenia kości, tzw. osteomalacji.

Fragment z przygotowywanej do druku książki Zbigniewa Młynarskiego „Jedz dobrze i nie tyj

Dodaj komentarz