Nareszcie można jeść zdrowo


Pani Monella Jol  napisała na naszym fanpage’u:

Co to znaczy w tych czasach jeść zdrowo? Niech mi ktoś wytłumaczy!! Przecież nie ma już zdrowej żywności. Czy to będą warzywa, owoce, mięso …. . Wszystko jest skażone chemią …. Powietrze, gleba … to jak się kuźwa zdrowo odżywiać? ….. Nie ma takiej opcji!

Komentatorka przedstawiła bardzo często spotykany pogląd, że żeby jeść zdrowo, należy spożywać wyłącznie produkty zdrowe, najlepiej naturalne i w szczególności pozbawione dodatków chemicznych. Wiele osób uważa, że jest to warunek konieczny i wystarczający zdrowego odżywiania. Poglądy te rozmijają się z racjonalną wiedzą o odżywianiu. W jej świetle opisany warunek nie jest raczej konieczny, a już na pewno nie jest wystarczający. Osoba ulegająca opisanym poglądom, za sprawą pomijania istoty znaczenia odżywiania, działa na szkodę swojego zdrowia, a jeśli jest to matka lub żona, wpływająca na odżywianie rodziny, to działa na szkodę zdrowia swoich bliskich.

Dlaczego tak jest? Otóż człowiek po to je i musi jeść, żeby dostarczyć do organizmu wszystkie substancje, które są konieczne do jego prawidłowego funkcjonowania. Wszystkie z niezbędnych składników pokarmowych trzeba codziennie spożywać w ilości odpowiedniej do potrzeb organizmu ani za dużo, ani za mało. Zarówno braki jak i nadmiary utrzymujące się przez długi okres czasu, zwykle nie bolą, jednak są szkodliwe dla zdrowia. Przykładowo nadmiar cukru i węglowodanów w pożywieniu może prowadzić do tycia, insulinooporności i w konsekwencji do cukrzycy. Stałe nadmierne spożywanie białka może doprowadzić do uszkodzenia nerek i wątroby. Ustawiczny niedobór błonnika w diecie może skutkować wystąpieniem miażdżycy naczyń krwionośnych, kamicy, polipów i nowotworów jelita grubego, a u kobiet raka sutka. Jeśli przez długi czas w pożywieniu było za mało wapnia, może to spowodować bóle i mrowienie mięśni i palców, a także prowadzić do nieprawidłowego rozwoju kości, ich rozmiękczenia, osteoporozy oraz patologicznych uszkodzeń poszczególnych elementów systemu kostnego. Jeśli przez długi czas w pożywieniu było za dużo sodu, może to wywołać nadciśnienie tętnicze, zaburzenia sercowo naczyniowe, takie jak zawały serca, udary mózgu, zwiększone ryzyko wystąpienia raka żołądka, rozwój kamicy nerkowej, uszkodzenie nerek, osłabienie oraz obrzęki, powodowane zatrzymywaniem wody w organizmie. Długotrwały niedobór w pożywieniu kwasu foliowego, może powodować niedokrwistość, osłabienie, depresję, nadmierną nerwowość, zmiany osobowości, bóle i zaczerwienienia języka, bóle  brzucha oraz biegunki. Może skutkować zwiększeniem ryzyka wystąpienia nowotworu i miażdżycy. Niedobory folianów u kobiet w ciąży grożą wystąpieniem wad u noworodków. Podobnych przykładów szkodliwości nadmiaru lub niedoboru określonych składników pokarmowych w diecie można podać bardzo dużo. Nie może być zatem najmniejszej wątpliwości, że zdrowe odżywianie to odżywianie nazywane zrównoważonym, czyli zapewniającym codzienne dostawy wszystkich niezbędnych składników pokarmowych w odpowiedniej ilości.

A co w takim razie z substancjami trującymi zawartymi w żywności? Obecność w żywności trucizn czy szkodliwych drobnoustrojów jest nie do uniknięcia. Najbardziej zagrożona szkodliwością jest żywność naturalna, pozbawiona ochrony chemicznej. Stosunkowo łatwo ulega ona zepsuciu. Mogą w niej rozwijać się szkodliwe drobnoustroje, wywołujące zatrucia pokarmowe. W XVI wieku Hiszpanie przywlekli do Ameryki rozwijające się w żywności bakterie wywołujące dur rzekomy. Europejczyków choroba ta dziesiątkowała kilka wieków wcześniej, więc się na nią uodpornili. Jednak Aztekowie tej odporności nie mieli. Z 22 milionów Azteków 21 milionów umarło w strasznych cierpieniach. Obecnie epidemie chorób przenoszonych drogą pokarmową przeszły do przeszłości, ponieważ do żywności są dodawane substancje, które mają uchronić dany produkt przez psuciem się i rozwojem szkodliwych drobnoustrojów. Wiadomo, że niektóre z tych dodatków są nieobojętne dla zdrowia. Jednak wiadomo też, że organizm człowieka potrafi neutralizować i usuwać szkodliwe substancje, które znalazły się w jedzeniu, jednak pod warunkiem, że spożycie danej substancji nie przekroczyło określonego poziomu. Nieobojętne dla zdrowia substancje są z zasady dodawane do danego produktu tylko w ilości, którą organizm potrafi usuwać. Jeśli jednak zjemy kilka produktów z opisywanymi dodatkami ich spożycie może wymknąć się spod kontroli. Dlatego, chociaż wykluczenie żywności zawierającej dodatki chemiczne jest w praktyce bardzo trudne i nie ma uzasadnienia, warto z ostrożności jej spożycie ograniczać.

Wiele osób wie, że warunkiem zdrowego odżywiania jest zrównoważenie (zbilansowanie) codziennego odżywiania. Jednak wiedza ta jest uważana za abstrakcyjną. Nie wiedzą bowiem, jak można sprawdzić zbilansowanie odżywiania i wyobrażają sobie, że jest to trudne i pracochłonne. Uruchomienie tabel wartości odżywczych w Portalu jedzdobrze.pl oraz udostępnienie bezpłatnego programu do bilansowania diety DrDietman (co nastąpi w końcówce marca 2019) sprawia, że każdy sam może na bieżąco bilansować swoje odżywianie, poświęcając na to zaledwie pół godziny w miesiącu. Obecnie za sprawą Portalu jedzdobrze.pl nareszcie już można jeść zdrowo, bo każdy sam może łatwo zbilansować swoje codzienne pożywienie. 

2 komentarze

  1. eranka 28 marca 2019
  2. Jerzy.Kukuła 4 kwietnia 2019

Dodaj komentarz